AGB & Terms of Service

Please note: There is an automatic English translation of our Terms of Service attached below for better understanding. However, we can not guarantee for its correctness and the English version is not part of the contract. For legal reasons, only our German ToS are binding – any translation ist just for information. 

German Version

 

Anmerkung: Zur Erleichterung der Lesbarkeit von vertraglichen Texten verzichten wir in unseren AGB auf die Verwendung gegenderter Sprachformen und nutzen die im BGB genannten Begrifflichkeiten.

Allgemeine Geschäftsbedingungen (gültig ab 01.04.2022)

Zwischen der Reiseveranstalterin Nette Leute GmbH (Calauer Straße 11, 03329 Luckaitztal, vertreten durch Stefan Pelzer, Amtsgericht Cottbus, HRB 16165 CB) – im Folgenden NL/Wir genannt – und dem Reisenden werden die nachfolgenden AGB vereinbart:

  1. Abschluss des Reisevertrages

1.1 Mit der Anmeldung bietet der Reisende der Reiseveranstalterin NL den Abschluss eines Reisevertrages auf Basis der Internetausschreibung an. Die Anmeldung muss per Internetbuchung erfolgen. Die Anmeldung erfolgt durch den Reisenden auch für alle in der Anmeldung mit angemeldeten Reisenden, für deren Vertragsverpflichtung der anmeldende Reisende wie auch für seine eigenen Verpflichtungen einsteht, sofern er eine entsprechende gesonderte Verpflichtung durch ausdrückliche und gesonderte Erklärung übernommen hat. Der Anmeldende ist für die Weitergabe der Informationen an seine Mitreisenden verantwortlich. Bei elektronischen Buchungen bestätigt NL den Eingang der Buchung unverzüglich auf elektronischem Weg. Diese Eingangsbestätigung stellt jedoch noch keine Bestätigung der Annahme des Buchungsauftrages dar. Der Reisevertrag kommt mit der schriftlichen Annahme durch NL, d.h. durch E-Mail-Versand der Reisebestätigung zustande.

1.2 Weicht der Inhalt der Reisebestätigung vom Inhalt der Anmeldung ab, so liegt ein neues Angebot der Veranstalterin vor, an das er für die Dauer von 10 Tagen gebunden ist. Der Vertrag kommt auf Grundlage dieses neuen Angebotes zustande, wenn der Reisende die Annahme erklärt. Die Zustimmung kann durch schlüssige oder ausdrückliche Erklärung erfolgen, wie z.B. der Anzahlung, Komplettzahlung oder Reiseantritt.

1.3 Liegen dem Bucher die Reisebedingungen der Veranstalterin bei der schriftlichen Buchung per E-Mail, Fax oder per Brief nicht vor, so werden diese mit der Reisebestätigung zugesandt und gemäß der Regelung in Punkt 1 Bestandteil des Reisevertrages.

1.4 Bei Buchungen auf Anfrage kann die Überprüfung der Verfügbarkeit bis zu 7 Werktage in Anspruch nehmen. Der Reisende bleibt für diesen Zeitraum an sein Angebot gebunden.

1.5 Bei Druck- oder Rechenfehlern in der Reisebestätigung bleibt NL deren Korrektur sowie die Anfechtung des Reisevertrages vorbehalten. Die in der Reiseausschreibung bzw. im Internet enthaltenen Angaben sind für die Reiseveranstalterin bindend. NL behält sich jedoch ausdrücklich vor, vor Vertragsschluss eine Änderung der Internetangaben zu erklären, über die der Reisende vor Buchung selbstverständlich informiert wird.

  1. Bezahlung und Insolvenz

2.1 Mit dem Zugang der Reisebestätigung/Rechnung ist innerhalb von 7 Tagen eine Anzahlung gemäß dem Preis des Reservierungstickets pro Person, fällig. Die Anzahlung beträgt 20% des Gesamtpreises. Der Restbetrag ist bis 31.10.2022 fällig. Erfolgt die Buchung nach dem 1.11.2022 ist die Anzahlung sofort fällig und die Restzahlung innerhlab von 4 Wochen.

2.2 Gehen Zahlungen (Anzahlung bzw. Restzahlung) nicht entsprechend den vereinbarten Zahlungsfälligkeiten bis Reisebeginn ein, besteht kein Anspruch auf die Reiseleistungen. NL ist berechtigt, nach Mahnung mit Fristsetzung vom Reisevertrag zurückzutreten und den Reisenden mit Rücktrittskosten gemäß Punkt 5 zu belasten.

2.3 Alle Ansprüche seitens NL werden geltend gemacht.

2.4 Die NL behält sich vor im Falle der nicht geleisteten Restzahlung den Reisenden zur erneuten Zahlung aufzufordern. In diesem Fall entstehen Mahnungskosten iHv. 9 Euro.

  1. Leistungen, Änderungsvorbehalt

3.1 Der Umfang der vertraglichen Leistungen ergibt sich aus der Leistungsbeschreibung unseres Internetangebotes / Reiseausschreibungen und aus den hierauf Bezug nehmenden Angaben in der Reisebestätigung. Abänderungen, Nebenabreden, besondere Vereinbarungen, vereinbarte Sonderwünsche des Reisenden bedürfen unserer schriftlichen Bestätigung. Die Reiseveranstalterin behält sich jedoch ausdrücklich vor, vor Vertragsschluss eine Änderung der Internetangaben zu erklären, über die der Reisende vor Buchung selbstverständlich informiert wird. Im Internet angebotene Spezial-Angebote sind nur zeitweise zu diesen Konditionen buchbar. Nimmt der Reisende einzelne Reiseleistungen nicht in Anspruch, wird sich NL um die Erstattung der ersparten Aufwendungen bemühen, falls diese nicht unerheblich sind. Transfers mit dem PKW von NL vor Ort sind nicht Bestandteil der Reiseleistungen.

3.2 Bei den angegebenen Skipasspreisen handelt es sich um Einzelverkaufspreise zur Orientierung beim individuellen Kauf. Mögliche Rückerstattungen werden auf Basis von Gruppenreisen abgerechnet. Evtl. Gruppen- bzw. Veranstalterrabatte werden zur Finanzierung der Skipässe der Reiseleiter verwendet.

  1. Leistungsänderungen und AGB-Änderungsvorbehalt in Bezug auf das virale Geschehen, Coronahinweis

4.1 Die Ausbreitung des Coronavirus oder einer vergleichbaren Infektionskrankheit kann auf uns in zweierlei Hinsicht Auswirkungen haben. Entweder sie bricht vor oder nach dem Reiseantritt aus. Im ersteren Fall ergibt sich die Frage des Rücktrittsrecht, während bei letzteren Fall wegen der begonnenen Leistungserbringung eine Leistungsstörung in Betracht käme. Im ersten Fall kann der Rücktritt ohne Angaben von Gründen erklärt werden. Bei der Ausübung des Rücktritts hat jedoch der Reisende eine angemessene Entschädigung zu leisten, siehe Ziff. 5.1. (sog. Stornogebühren). Diese können nur dann entfallen, wenn unvermeidbare, außergewöhnliche Umstände auftreten, die die Durchführung der Reise erheblich beeinträchtigen. Da wir bereits viele Monate der Pandemie erlebt haben, wäre auch ein weiteres Ansteigen der Inzidenzen am Reiseort idR. wohl zwar als “außergewöhnlich”, jedoch nicht mehr mit einer “erheblichen Beeinträchtigung” zu bewerten.

Zum jetzigen Zeitpunkt ändert sich sehr viel und wir können mögliche Corona-Maßnahmen für den Winter 2022-2023 nicht absehen. Daher behalten wir uns Änderungen in Bezug auf Leistungen der Reise und in Bezug auf diese AGB vor. Diese Änderungen dienen dem Wohl des Reisenden und der sicheren Durchführung unserer Leistungen. Sollten wir Änderungen vornehmen, bemühen wir uns, dies dem Reisenden möglichst früh per E-Mail bekannt zu geben. Sollte der Reisende für seine Mitreisenden gebucht haben, bitten wir dich die neuen Vertragsinhalte auch deinen Mitreisenden bekannt zu geben. Wenn der Reisende nicht binnen einer Frist von zwei Wochen widerspricht, gelten die Änderungen als genehmigt. Im Übrigen behalten wir uns das Recht vor, Änderungen vorzunehmen, wenn dies durch höchstrichterliche Rechtsprechung notwendig geworden ist.

4.2 Der Reiseveranstalter behält sich vor, nach Vertragsschluss notwendige, andere Vertragsbedingungen als den Reisepreis einseitig zu ändern, wenn die Änderungen unerheblich sind und nicht wider Treu und Glauben herbeigeführt werden. NL hat den Reisenden hierüber auf einem Datenträger (z.B. E-Mail, SMS oder Sprachnachricht) klar, verständlich und in hervorgehobener Weise über die Änderung zu unterrichten. Die Änderung ist nur wirksam, wenn sie die Anforderungen entspricht und vor Reisebeginn erklärt wird.

Die Nichtdurchführung von Einzelleistungen (z.B. Kurse aufgrund zu geringer Teilnehmerzahl) führt nicht zu einer Aufhebung des Reisevertrages. Preisänderungen sind nach Abschluss des Reisevertrages lediglich im Falle der auch nach Abschluss des Reisevertrages eingetretenen und bei Abschluss nicht vorhersehbaren Erhöhung der Kosten oder Abgaben für bestimmte Leistungen oder einer Änderung der für die betreffende Reise geltenden Wechselkurse, in dem Umfang möglich, wie sich deren Erhöhung pro Person auf den Reisepreis auswirkt. Preisänderungen dürfen nicht später als 20 Tage vor Reisebeginn durchgeführt werden. Im Falle einer Erhöhung wird NL den Reisenden unverzüglich in Kenntnis setzen.

Sollten geplante Programmpunkte auf Grund von COVID-19 Maßnahmen (z.B. Abstandsregelungen) nicht möglich sein, dann verändert NL entsprechend das Programm, kann aber keine Rückerstattung leisten. Möglicherweise bestehende Gewährleistungsansprüche bleiben im Falle einer Änderung unberührt, soweit die geänderten Leistungen mit Mängeln behaftet sind.

4.3 Bassliner behält sich vor, Busrouten zusammenzulegen, so dass der Reisende evtl. umsteigen muss bzw. Wartezeiten entstehen können. Dies wird dem Reisenden mit der Reisebestätigung ausdrücklich mitgeteilt. Busabfahrtszeiten und -zustiege können sich verändern, solange sie den Zuschnitt der Reise nicht wesentlich beeinflussen.

4.4 Wird eine Mindestteilnehmerzahl von 100 Personen bei einer Reise mit Programm bzw. Gruppenreisen-Konzept bis zwei Wochen vor Reiseantritt nicht erreicht, so behält sich NL eine Absage oder eine Änderung auf das Individual-Reisekonzept vor. NL ist verpflichtet, dies dem Reisenden unverzüglich mitzuteilen bzw. eingesparte Kosten (i.d.R. 20€ p.P.) weiterzugeben.

4.5 Wird eine Mindestteilnehmerzahl von 9 Personen bei bestimmten Zustiegsorten für den Bus nicht erreicht, so behält sich Bassliner eine Änderung des Zustiegsortes vor. Daraus resultierende, zusätzliche Transferkosten zu anderen Zustiegsorten können nicht übernommen werden.

4.6 Hat der Reisende ein Zimmer als Zusatzleistung gebucht, so obliegt ihm/ihr die Verteilung der Betten für das gebuchte Zimmer. Für den Fall, dass im gebuchten Zimmer bei der örtlich vorgenommenen Zimmereinteilung noch freie Betten zur Verfügung stehen, behält sich NL das Recht vor, diese freien Kapazitäten bedarfsgerecht unter den übrigen Gästen aufzuteilen.

4.7 Wird auf Grund von Covid-19 Maßnahmen (z.B. bestimmte Abstandsregelungen) eine andere Busbelegung notwendig, wird Bassliner diese Kosten an den Reisenden weitergeben bzw. je nach Mehrkosten erhält der Reisende ein kostenloses Rücktrittsrecht.

4.8 Wird auf Grund von Covid-19 Maßnahmen (z.B. bestimmte Abstandsregelungen) eine geplante Zimmerbelegung nicht möglich sein, wird NL den zuletzt gebuchten Reisende zuerst und bis 14 Tage vor Reisebeginn absagen.

  1. Rücktritt durch den Reisenden, Nach- und Umbuchungen und Ersatzpersonen.

5.1 Der Reisende kann jederzeit vor Reisebeginn von der Reise zurücktreten. In eurem eigenen Interesse und zur Vermeidung von Missverständnissen empfehlen wir, den Rücktritt schriftlich zu erklären. Maßgebend ist der Eingang der Rücktrittserklärung bei NL. Als Reisebeginn zählt der Tag der Anreise und nicht der Tag der ersten Übernachtung. Der Reisepreis errechnet sich aus dem Anzahlungsbetrag zuzüglich des Restbetrags und etwaigen Zusatzleistungen.

Grundsätzlich wird die Anzahlung iHv. 20% nicht erstattet.

Ferner gelten die folgenden Rücktrittsgebühren:

Bis 6 Wochen vor Reisebeginn 30%,

Bis 30 Tage vor Reisebeginn 40%,

30 bis 7 Tage vor Reisebeginn 70%,

6 bis 1 Tag vor Reisebeginn 90 %,

unangekündigter Nichtantritt 90 % des Reisepreises.

5.2 NL kann vom Reisenden gemäß § 651h Abs. 1 S.2 BGB den Ersatz des tatsächlich entstandenen Schadens verlangen, der dem Reisepreis abzüglich gewöhnlich ersparter Aufwendungen und gewöhnlich möglicher anderweitiger Verwendungen der Reiseleistungen entspricht.

5.3 Treten aus einer Gruppe eine oder mehrere Personen zurück, so dass die Wohneinheit (z.B. Doppelzimmer, Appartement) durch die verbliebenen Personen weiterhin belegt wird, werden die Rücktrittskosten in der Regel nicht nach den Stornogebühren nach 5.1., sondern nach dem tatsächlichen Schaden nach Punkt 5.2 berechnet (unabhängig vom Rücktrittszeitpunkt).

5.4 Dem Rücktritt steht der Fall gleich, dass der Reisende die Reise aus Gründen, die NL nicht zu vertreten hat, nicht antritt, z.B. nicht rechtzeitig am Abfahrtsort ist.

5.5 Bis einen Tag vor Reiseantritt kann sich der Reisende durch einen Dritten ersetzen lassen (Schriftform). Tritt ein Dritter in den Vertrag ein, so haften er und der Reisende NL gegenüber als Gesamtschuldner für den Reisepreis und die durch den Eintritt des Dritten entstehenden Mehrkosten.

5.6 Für die Änderungen/Stornierungen von Einzel-/Zusatzleistungen fallen bis 1 Monat vor Reisebeginn immer 10 € Bearbeitungsgebühren pro Rechnungsänderung an. Danach fallen die unter 5.1 genannten Stornopauschalen an. Vor Ort ist keine Stornierung dieser Zusatzleistungen gegen Rückerstattung möglich. Die Stornierungskosten für durch NL zugebuchte Leistungen können ggfs. höher sein.

5.7 Nachbuchungen von Einzelleistungen der Einzel-/Zusatzleistungen sind bis 4 Wochen vor Reisebeginn möglich.

5.8 Ist die im Reisevertrag vereinbarte Rückbeförderung aufgrund unvermeidbarer, außergewöhnlicher Umstände nicht möglich, so muss die Reiseveranstalterin künftig die Kosten für die notwendige Unterbringung, nach Möglichkeit in einer gleichwertigen Kategorie, für einen Zeitraum von höchstens drei Nächten pro Reisendem übernehmen.

  1. Ablehnung und Einschränkungen der Beförderung

6.1 NL behält sich das Recht vor, die Beförderung zu verweigern. Wir können uns weigern, den Reisende oder sein Gepäck zu befördern oder weiter zu befördern, wenn aufgrund bestimmter Tatsachen davon auszugehen ist, dass

6.1.1 dies notwendig ist, um geltenden gesetzlichen Bestimmungen und Regelungen zu entsprechen.

6.1.2 die vorgeschriebenen Gepäckbestimmungen (siehe 7 Gepäck) nicht eingehalten werden.

6.1.3 die Beförderung des Reisenden oder die seines Gepäcks die Sicherheit oder Gesundheit anderer Reisender gefährden würde.

6.1.4 der Reisepreis oder Zusatzentgelte noch nicht vollständig bezahlt wurden

6.1.5 keine gültigen Reiseunterlagen vorliegen und der Reisende nicht beweisen kann, dass er/sie in der Buchungsbestätigung genannte Person ist.

6.1.6 der Reisende es unterlässt, den Anweisungen des Busfahrers/Busbegleitung zur Sicherheit oder zum Schutz Folge zu leisten.

6.4 Die Veranstalterin behält sich vor tägliche Antigentests mit den Reisenden durchzuführen, falls die aktuelle Infektionslage dies erfordert. Diese Leistung wird für die Reisenden kostenlos sein.

  1. Gepäck

Erlaubtes Freigepäck im Bassliner. Als Freigepäck gilt:

1x Handgepäck (Maximalgewicht 5kg), welches in den Bus mitgenommen und als solches beim Einsteigen vorgezeigt werden kann

1x Gepäckstück (Koffer oder Reisetasche bis max. 20kg)

1x Sportgerät, d.h. ein Paar Ski inkl. Stöcke und Skischuhe ODER 1x Snowboard inkl. Boots.

Boardbags inkl. weiteren Gepäcks sind ausgeschlossen. Schuhe sind getrennt von dem Sportgerät zu verpacken.

  1. Rücktritt durch die Reiseveranstalterin

Die Veranstalterin NL ist berechtigt vom Reisevertrag in folgenden Fällen zurückzutreten, wenn

8.1 der Reisende trotz vorheriger, mündlicher Abmahnung seitens des NL oder ihres Erfüllungsgehilfens die Reiseveranstaltung und die damit verbundene Leistungen auch bezugnehmend auf die anderen Reisenden erheblich stört, sich vertragswidrig verhält oder ein Festhalten am Vertrag hinsichtlich der Pflichten nach § 241 Abs. 2 BGB nicht mehr zuzumuten ist. In allen Fällen erfolgt eine Kostenerstattung nur in der Höhe der ersparten Aufwendungen. Die von der NL eingesetzten Reiseleiter und Erfüllungsgehilfen sind bevollmächtigt die Interessen der NL als Reiseveranstalterin wahrzunehmen.

8.2 die Mindestteilnehmerzahl von 100 Reisenden nicht erreicht wird. Dabei erfolgt der Rücktritt bei einer Reisedauer von mehr als sechs Tagen nach spätestens 20 Tagen, bei einer Reisedauer von zwei bis sechs Tagen spätestens nach sieben Tagen und bei einer Reisedauer von weniger als zwei Tagen höchstens innerhalb von 48 Stunden vor Reisebeginn.

8.3 NL ist verpflichtet, den Kunden unverzüglich nach Eintritt der Voraussetzungen für die Nichtdurchführbarkeit der Reise, also bei unvermeidbaren und außergewöhnlichen Umständen, die NL an der Erfüllung des Vertrags hindern, in Kenntnis zu setzen. NL zahlt unverzüglich, innerhalb von 14 Tagen nach dem Rücktritt den vereinbarten Reisepreis zurück.

  1. Haftung, Haftungsbeschränkung

Die NL haftet für die gewissenhafte Reisevorbereitung, die sorgfältige Auswahl und Überwachung der Leistungsträger und die ordnungsgemäße Erbringung der vertraglichen Reiseleistungen.

9.1 Die NL haftet für Schäden, die nicht Körperschäden sind, soweit der Schaden des Reisenden weder vorsätzlich noch grob fahrlässig herbeigeführt worden ist oder soweit die NL für den einen Reisenden entstandenen Schaden allein wegen eines Verschuldens eines Leistungsträgers verantwortlich ist.

9.2 Weitergehend ist die vertragliche Haftung auf den dreifachen Reisepreis beschränkt. Diese Haftungshöchstsumme gelten pro Reisenden und Reise. Wir empfehlen zusätzlich den Abschluss geeigneter Reiseunfall- und Reisegepäckversicherungen.

9.3 Die NL haftet nicht für Leistungsstörungen, Personen- oder Sachschäden von Leistungen, die im Zusammenhang mit Fremdleistungen (Bspw. externe Skilehrgänge, Betrieb der Skilifte, etc.) vermittelt werden.

9.4 Die Beteiligung an Sport- und anderen Freizeitaktivitäten liegt im selbstverantwortlichen Haftungskreis des Reisenden.

9.5 Ein Schadensersatzanspruch gegen NL ist insoweit beschränkt oder ausgeschlossen, als aufgrund internationaler Übereinkommen oder auf solchen beruhenden gesetzlichen Vorschriften, die auf die von einem Leistungsträger zu erbringenden Leistungen anzuwenden sind, ein Anspruch auf Schadensersatz gegen den Leistungsträger nur unter bestimmten Voraussetzungen oder Beschränkungen geltend gemacht werden kann oder unter bestimmten Voraussetzungen ausgeschlossen ist.

9.6 Bietet NL eine Reise an, die ein anderer Reiseveranstalter durchführt, so vermittelt NL Reiseleistungen in fremdem Namen und auf fremde Rechnung, sofern NL in der Reiseausschreibung und in der Reisebestätigung ausdrücklich auf den durchführenden Veranstalter hinweist. NL haftet nicht für die Erbringung der Reiseleistungen selbst, sondern lediglich im Rahmen seiner Tätigkeit als Reisemittler. Es gelten ausschließlich die AGB des durchführenden Veranstalters. Das Ausstellen von Bestätigungen, die Annahme von Reisepreiszahlungen sowie weitere Korrespondenz mit dem Reisenden kann ggfs. im Auftrag des durchführenden Veranstalters durch NL geschehen.

9.7 Das Leihmaterial ist nicht gegen Bruch oder Diebstahl versichert. Wir empfehlen den Abschluss einer entsprechenden Versicherung.

9.8 Der Reisende ist selbst verpflichtet, die ordnungsgemäße Einstellung des Gepäcks in den Reisebus sicherzustellen und zu überwachen. Ihn trifft im Falle des Gepäckverlustes die Beweislast.

9.9 NL haftet, wenn und soweit für einen Schaden des Reisenden die Verletzung von Hinweis-, Aufklärungs- oder Organisationspflichten von NL ursächlich geworden sind.

9.10 Die Vertragsparteien sind sich einig, dass die vereinbarte Reiseleistung durch die jeweiligen Leistungserbringer stets unter Einhaltung und nach Maßgabe der zum jeweiligen Reisezeitpunkt geltenden behördlichen Vorgaben und Auflagen erbracht werden kann. Der Reisende erklärt sich einverstanden, angemessene Nutzungsregelungen oder -beschränkungen der Leistungserbringer bei der Inanspruchnahme von Reiseleistungen zu beachten und im Falle von auftretenden Corona-typischen Symptomen die Reiseleitung oder andere Erfüllungsgehilfen unverzüglich zu verständigen.

  1. Gewährleistung

10.1 Wird die Reise nicht vertragsgemäß erbracht, so kann der Reisende Abhilfe durch Beseitigung des Reisemangels verlangen. NL kann die Abhilfe verweigern, wenn sie unmöglich oder unter Berücksichtigung des Ausmaßes des Reisemangels und des Wertes der betroffenen Reiseleistungen mit unverhältnismäßigen Kosten verbunden ist. NL kann auch durch eine gleichwertige angemessene Ersatzleistung Abhilfe schaffen.

10.2 Für die Dauer einer nicht vertragsgemäßen Erbringung der Reise kann der Reisende eine entsprechende Herabsetzung des Reisepreises verlangen (Minderung). Der Reisepreis ist in dem Verhältnis herabzusetzen, in welchem zur Zeit des Verkaufs der Wert der Reise in mangelfreiem Zustand zu dem wirklichen Wert gestanden haben würde. Die Minderung ist soweit erforderlich, durch Schätzung zu ermitteln. Die Minderung tritt nicht ein, soweit der Reisende es schuldhaft unterlässt, den Mangel anzuzeigen. Hat der Reisende mehr als den geminderten Reisepreis gezahlt, so ist der Mehrbetrag von der Reiseveranstalterin zu ersetzen.

10.3 Wird eine Reise infolge eines Mangels erheblich beeinträchtigt und leistet NL innerhalb einer angemessenen Frist keine Abhilfe, so kann der Reisende im Rahmen der gesetzlichen Bestimmungen den Reisevertrag – im eigenen Interesse und aus Beweissicherungsgründen zweckmäßig durch schriftliche Erklärung – kündigen. Dasselbe gilt, wenn dem Reisenden die Reise infolge eines Mangels aus wichtigem, uns erkennbarem Grund nicht zuzumuten ist. Der Bestimmung einer Frist für die Abhilfe bedarf es nur dann nicht, wenn Abhilfe unmöglich ist oder von uns verweigert wird oder wenn die sofortige Kündigung des Vertrages durch ein besonderes Interesse Ihrerseits gerechtfertigt wird. Der Reisende schuldet NL den auf die in Anspruch genommenen Leistungen entfallenden Teil des Reisepreises, sofern diese Leistungen für ihn von Interesse waren. Wird der Vertrag gekündigt, so behält die Reiseveranstalterin hinsichtlich der erbrachten und zur Beendigung der Reise noch zu erbringenden Reiseleistungen den Anspruch auf den vereinbarten Reisepreis.

10.4 Der Reisende kann unbeschadet der Minderung oder der Kündigung Schadensersatz wegen Nichterfüllung verlangen.

Der Reisende kann mithin keinen Schadensersatz verlangen, wenn der Reisemangel

10.4.1 vom Reisenden verschuldet ist

10.4.2 von einem Dritten verschuldet ist, der weder Leistungserbringer ist noch in anderer Weise an der Erbringung der von dem Reisevertrag umfassten Reiseleistung beteiligt ist, und wenn er für die Reiseveranstalterin nicht vorhersehbar oder nicht vermeidbar war, oder

10.4.3 durch unvermeidbare, außergewöhnliche Umstände verursacht wurde.

  1. Mitwirkungspflicht

Der Reisende ist bei auftretenden Leistungsstörungen verpflichtet, unverzüglich den Reisemangel bei der örtlichen NL Reiseleitung bzw. bei NL in Berlin, wenn keine Reiseleitung vor Ort ist, anzuzeigen. NL kann die Abhilfe ablehnen, wenn sie einen außerordentlichen Aufwand erfordert. NL kann auch in der Weise Abhilfe schaffen, dass NL eine gleichwertige Ersatzleistung erbringt. Wenn in Folge einer schuldhaften Unterlassung der Anzeige NL nicht Abhilfe schaffen konnte, ist der Reisende dann nicht berechtigt, eine Minderung oder Schadensersatz zu verlangen. Diese Ansprüche wegen nicht vertragsgemäßer Erbringung der Reiseleistung hat der Reisende bis zwei Jahre nach Beendigung der Reise gegenüber NL schriftlich zu erklären. NL empfiehlt die Schriftform. Reiseleiter und Leistungsträger sind nur bevollmächtigt, Reisemängel zur Kenntnis zu nehmen, nicht Ansprüche anzuerkennen.

  1. Versicherungen

Jeder Reisende ist für seinen Versicherungsschutz selbst verantwortlich. Es wird empfohlen, vor Reiseantritt eine Haftpflicht-, Unfall-, Auslandskranken-, Materialbruch und Diebstahl-, Reiserücktritts- und eine Reisegepäckversicherung abzuschließen.

  1. Pass-, Visa-, Zoll- und Gesundheitsvorschriften

13.1. Die Reiseveranstalterin steht dafür ein, Staatsangehörige des Staates, in dem die Reise angeboten wird, über Bestimmungen von Pass-, Visa- und Gesundheitsvorschriften sowie deren eventuelle Änderungen vor Reiseantritt zu unterrichten. Für Angehörige anderer Staaten gibt das zuständige Konsulat Auskunft.

13.2 NL haftet nicht für die rechtzeitige Erteilung und den Zugang notwendiger Visa durch die jeweilige diplomatische Vertretung.

13.3 Der Reisende ist für die Einhaltung aller für die Durchführung der Reise wichtigen Vorschriften selbst verantwortlich. Alle Nachteile, insbesondere die Zahlung von Rücktrittskosten, die aus der Nichtbefolgung dieser Vorschriften erwachsen, gehen zu Lasten des Reisenden, ausgenommen, wenn sie durch eine schuldhafte Falsch- oder Nichtinformation durch WM bedingt sind.

13.4. Für die Einreise in die Schweiz gelten unterschiedliche Regeln, grundsätzlich wird zwischen Staatsangehörigen von EU-/EFTA-Ländern und Nicht-Angehörigen unterschieden. Zuständig ist das Staatssekretariat für Migration.

EU/EFTA-Angehörige bzw. -Angehöriger und Besitzer eines gültigen und anerkannten Ausweises (Identitätskarte oder Reisepasses) benötigen kein Visum für die Einreise in die Schweiz. Sie dürfen in die Schweiz einreisen, wenn Sie nicht zur Einreiseverweigerung ausgeschrieben oder Sie keine Gefahr für die öffentliche Ordnung, die innere Sicherheit, die öffentliche Gesundheit oder die internationalen Beziehungen eines der Schengen-Staaten darstellen, oder Sie sind nicht zu einer Landesverweisung verurteilt worden.

Visumpflichtige Drittstaatsangehörige (Nicht-EU, Island, Norwegen) müssen folgende Einreisevoraussetzungen erfüllen: Sie sind im Besitz eines anerkannten Reisedokuments, das mindestens drei Monate über die geplante Aufenthaltsdauer hinaus gültig ist und vor weniger als zehn Jahren ausgestellt wurde. Sie sind im Besitz eines gültigen Visums C (Schengen-Visum) oder D (nationales Visum), sofern sie nicht über einen Aufenthaltstitel eines Schengen-Staates verfügen (Liste der von den Mitgliedstaaten ausgestellten Aufenthaltstitel). Wenn sie über einen Aufenthaltstitel eines Schengen-Staates (Liste der von den Mitgliedstaaten ausgestellten Aufenthaltstitel) oder ein gültiges Visum D (nationales Visum) verfügen, muss das Reisedokument anerkannt und zum Zeitpunkt der Einreise und während des geplanten Aufenthalts in der Schweiz oder in einem anderen Schengen-Staat noch gültig sein. Sie belegen den Zweck und die Umstände des Aufenthalts in der Schweiz und/oder dem (den) zu besuchendem Staate(n). Sie verfügen über ausreichende finanzielle Mittel für die Dauer des beabsichtigten Aufenthalts und für die Rückreise in den Herkunftsstaat oder für die Durchreise in ein Drittland, oder sind in der Lage, diese Mittel rechtmäßig zu erwerben. Sie sind nicht zur Einreiseverweigerung ausgeschrieben. Sie stellen keine Gefahr für die öffentliche Ordnung, die innere Sicherheit, die öffentliche Gesundheit oder die internationalen Beziehungen eines der Schengen-Staaten dar. Sie sind nicht zu einer Landesverweisung verurteilt worden.

  1. Teilnehmerkreis

Teilnahmeberechtigt bei Gruppenreisen ist, wer das 18. Lebensjahr vollendet hat und die nötige Toleranz für eine Gruppenfahrt aufweist. Minderjährige sind bei Gruppenreisen nur in Absprache und nach Bestätigung durch NL teilnahmeberechtigt und nur dann, wenn eine dritte Person die Aufsichtspflicht übernimmt.

  1. Gerichtsstand, Schlussbestimmungen

15.1 Die Unwirksamkeit einzelner Bestimmungen der Reisebedingungen haben nicht die Unwirksamkeit anderer Vertragsvereinbarungen bzw. des Reisevertrages zur Folge.

15.2 Der Reisende kann NL nur an dessen Sitz verklagen. Gerichtsstand für Aktivklagen der Reiseveranstalterin ist der Wohnsitz des Beklagten, es sei denn, dass die Klage sich gegen Vollkaufleute oder Personen richtet, die nach Abschluss des Vertrages ihren Wohnsitz ins Ausland verlegt haben oder deren Wohnsitz zum Zeitpunkt der Klageerhebung nicht bekannt ist. In diesen Fällen ist der Sitz des Reiseveranstalters -Luckaitztal- maßgeblich.

 

English Version

 

Note: In order to facilitate the readability of contractual texts, we refrain from using opposite language forms in our GTC and use the terminology specified in the BGB.
General Terms and Conditions (valid from 01.04.2022)
Between the tour operator Nette Leute GmbH (Calauer Straße 11, 03329 Luckaitztal, represented by Stefan Pelzer, Amtsgericht Cottbus, HRB 16165 CB) – hereinafter referred to as NL/We – and the traveler the following GTC are agreed:
1. conclusion of the travel contract
1.1 With the registration the traveler offers the tour operator NL the conclusion of a travel contract based on the internet advertisement. The registration must be made by internet booking. The registration is made by the traveler also for all travelers registered in the registration, for whose contractual obligation the registering traveler is responsible as well as for his own obligations, provided that he has assumed a corresponding separate obligation by explicit and separate declaration. The registering traveler is responsible for passing on the information to his fellow travelers. In case of electronic bookings NL confirms the receipt of the booking immediately by electronic means. However, this confirmation of receipt does not yet constitute a confirmation of acceptance of the booking order. The travel contract is concluded with the written acceptance by NL, i.e. by sending the travel confirmation by e-mail.
1.2 If the content of the travel confirmation differs from the content of the registration, there is a new offer by the organizer to which he is bound for a period of 10 days. The contract shall be concluded on the basis of this new offer if the traveler declares acceptance. The acceptance can be made by conclusive or explicit declaration, such as the down payment, full payment or departure.
1.3 If the travel conditions of the organizer are not available to the booker at the time of the written booking by e-mail, fax or letter, they will be sent with the travel confirmation and become part of the travel contract in accordance with the provision in point 1.
1.4 In the case of bookings on request, the check of availability may take up to 7 working days. The traveler remains bound to his offer for this period.
1.5 In the event of printing or calculation errors in the travel confirmation, NL reserves the right to correct them and to contest the travel contract. The information contained in the travel description or on the Internet is binding for the tour operator. However, NL expressly reserves the right to declare a change in the internet information before the conclusion of the contract, about which the traveler will of course be informed before booking.
2 Payment and insolvency
2.1 Upon receipt of the travel confirmation/invoice, a deposit according to the price of the reservation ticket per person, is due within 7 days. The deposit is 20% of the total price. The remaining amount is due by 31.10.2022. If the booking is made after 1.11.2022, the deposit is due immediately and the balance within 4 weeks.
2.2 If payments (deposit or final payment) are not received in accordance with the agreed payment due dates by the start of the trip, there is no entitlement to the travel services. NL is entitled to withdraw from the travel contract after a reminder with a deadline and to charge the traveler with withdrawal costs according to point 5.
2.3 All claims on the part of NL will be asserted.
2.4 NL reserves the right to ask the traveler for a new payment in case of non-payment of the balance. In this case reminder costs in the amount of 9 Euro will be charged.
3. services, reservation of change
3.1 The scope of the contractual services results from the service description of our Internet offer / travel descriptions and from the information referring to this in the travel confirmation. Amendments, subsidiary agreements, special agreements, agreed special requests of the traveler require our written confirmation. However, the tour operator expressly reserves the right to declare a change in the Internet details before the conclusion of the contract, of which the traveler will of course be informed before booking. Special offers offered on the Internet can only be booked temporarily at these conditions. If the traveler does not use individual travel services, NL will make an effort to reimburse the saved expenses, if these are not insignificant. Transfers by car by NL on site are not part of the travel services.
3.2 The stated ski pass prices are individual sales prices for orientation in the individual purchase. Possible refunds are calculated on the basis of group travel. Possible group or organizer discounts will be used to finance the ski passes of the tour guides.
4. service changes and general terms and conditions subject to change in relation to the viral event, corona notice

4.1 The spread of coronavirus or a comparable infectious disease can affect us in two ways. Either it breaks out before or after the start of the trip. In the former case, the question of the right of withdrawal arises, while in the latter case, due to the commencement of the provision of services, a failure of performance would come into consideration. In the first case, the withdrawal can be declared without giving any reasons. However, when exercising the right of withdrawal, the traveler must pay a reasonable compensation, see item 5.1 (so-called cancellation fees). These can only be waived if unavoidable, extraordinary circumstances arise that significantly affect the implementation of the trip. Since we have already experienced many months of the pandemic, a further increase in the incidence at the travel destination would probably also be considered „extraordinary“, but no longer a „significant impairment“.
At this point in time, a great deal is changing and we cannot foresee potential Corona measures for the winter of 2022-2023. Therefore, we reserve the right to make changes with respect to services of the trip and with respect to these T&Cs. These changes are for the benefit of the traveler and the safe performance of our services. If we make any changes, we will endeavor to notify the traveler by email as early as possible. If the traveler has booked for his fellow travelers, we ask you to announce the new contract contents also to your fellow travelers. If the traveler does not object within a period of two weeks, the changes are considered approved. In addition, we reserve the right to make changes if this has become necessary due to supreme court rulings.
4.2 The tour operator reserves the right to unilaterally change necessary contractual conditions other than the tour price after the conclusion of the contract, if the changes are insignificant and are not brought about contrary to good faith. NL shall inform the traveler of the change in a clear, comprehensible and prominent manner on a data medium (e.g. e-mail, SMS or voice message). The change is only effective if it meets the requirements and is declared before the start of the trip.
The non-performance of individual services (e.g. courses due to insufficient number of participants) does not lead to a cancellation of the travel contract. Price changes are only possible after the conclusion of the travel contract in the event of an increase in costs or charges for certain services or a change in the exchange rates applicable to the relevant trip, which also occurred after the conclusion of the travel contract and could not be foreseen at the time of conclusion, to the extent that their increase per person affects the price of the trip. Price changes may not be implemented later than 20 days before the start of the trip. In case of an increase NL will inform the traveler immediately.
If planned program points are not possible due to COVID-19 measures (e.g. distance regulations), NL will change the program accordingly, but cannot provide any refund. Possibly existing warranty claims remain unaffected in case of a change, as far as the changed services are defective.
4.3 Bassliner reserves the right to combine bus routes, so that the traveler may have to change buses or waiting times may occur. This will be explicitly communicated to the traveler with the travel confirmation. Bus departure and arrival times may change as long as they do not significantly affect the design of the trip.
4.4 If a minimum number of participants of 100 persons is not reached for a trip with program or group travel concept up to two weeks before the start of the trip, NL reserves the right to cancel or change to the individual travel concept. NL is obliged to inform the traveler immediately or to pass on saved costs (usually 20€ p.p.).
4.5 If the minimum number of participants of 9 persons is not reached at certain boarding points for the bus, Bassliner reserves the right to change the boarding point. Any resulting additional transfer costs to other boarding points cannot be assumed.
4.6 If the traveler has booked a room as an additional service, he/she is responsible for the distribution of beds for the booked room. In the event that there are still free beds available in the booked room at the locally made room allocation, NL reserves the right to distribute these free capacities among the other guests according to demand.
4.7 If due to Covid-19 measures (e.g. certain distance regulations) a different bus occupancy becomes necessary, Bassliner will pass on these costs to the traveler or, depending on the additional costs, the traveler will receive a right of withdrawal free of charge.

4.8 If due to Covid-19 measures (e.g. certain distance regulations) a planned room occupancy is not possible, NL will cancel the last booked traveler first and up to 14 days before departure.
5 Cancellation by the traveler, rebookings and substitutions.
5.1 The traveler can withdraw from the trip at any time before the start of the trip. In your own interest and to avoid misunderstandings, we recommend that you declare your withdrawal in writing. The date of receipt of the cancellation by NL is decisive. The start of the trip is the day of arrival and not the day of the first overnight stay. The travel price is calculated from the deposit amount plus the remaining amount and any additional services.
In principle, the deposit of 20% will not be refunded.
Furthermore, the following cancellation fees apply:
Up to 6 weeks before the start of the trip 30%,
Up to 30 days before departure 40%,
30 to 7 days before departure 70%,
6 to 1 day before departure 90%,
unannounced non-arrival 90% of the tour price.
5.2 NL can demand compensation from the traveler in accordance with § 651h para. 1 p.2 BGB for the actual damage incurred, which corresponds to the travel price minus the usually saved expenses and usually possible other uses of the travel services.
5.3 If one or more persons from a group withdraw, so that the accommodation unit (e.g. double room, apartment) continues to be occupied by the remaining persons, the cancellation costs are generally not calculated according to the cancellation fees according to 5.1, but according to the actual damage according to point 5.2 (regardless of the time of withdrawal).
5.4 Cancellation is equal to the case that the traveler does not start the trip for reasons for which NL is not responsible, e.g. is not in time at the place of departure.
5.5 Up to one day before departure, the traveler can be replaced by a third party (written form). If a third party enters into the contract, he and the traveler are liable to NL as joint and several debtors for the travel price and the additional costs incurred by the entry of the third party.
5.6 For the changes/cancellations of individual/additional services, up to 1 month before the start of the trip, there is always a processing fee of € 10 per invoice change. After that, the cancellation fees mentioned under 5.1 apply. On-site cancellation of these additional services against refund is not possible. The cancellation fees for services booked by NL may be higher.
5.7 Subsequent bookings of individual services of the individual/additional services are possible up to 4 weeks before the start of the trip.
5.8 If the return transportation agreed in the travel contract is not possible due to unavoidable, extraordinary circumstances, the tour operator must in the future bear the costs for the necessary accommodation, if possible in an equivalent category, for a maximum period of three nights per traveler.
6. refusal and restrictions of transportation
6.1 NL reserves the right to refuse carriage. We may refuse to carry or continue to carry the Passenger or his/her Baggage if, on the basis of certain facts, it can be assumed that
6.1.1 this is necessary to comply with applicable laws and regulations.
6.1.2 the prescribed baggage regulations (see 7 Baggage) are not complied with.
6.1.3 the carriage of the passenger or his luggage would endanger the safety or health of other passengers.
6.1.4 the travel price or additional charges have not yet been paid in full
6.1.5 no valid travel documents are available and the traveler cannot prove that he/she is the person named in the booking confirmation.
6.1.6 the traveler fails to follow the instructions of the bus driver/coach escort for safety or protection.
6.4 The organizer reserves the right to carry out daily antigen tests with the travelers, if the current infection situation requires it. This service will be free of charge for the travelers.
7. baggage
Allowed free luggage in the Bassliner. Free luggage allowance is:
1x hand luggage (maximum weight 5kg), which can be taken on the bus and presented as such when boarding.
1x piece of luggage (suitcase or travel bag up to max. 20kg)
1x sports equipment, i.e. one pair of skis incl. poles and ski boots OR 1x snowboard incl. boots.
Boardbags incl. other luggage are excluded. Boots are to be packed separately from the sports equipment.
8. withdrawal by the tour operator
The tour operator NL is entitled to withdraw from the travel contract in the following cases, if

8.1 the traveler, despite prior verbal warning by NL or its vicarious agent, significantly disturbs the travel event and the associated services, also with regard to the other travelers, behaves contrary to the contract or adherence to the contract with regard to the obligations under § 241 paragraph 2 BGB is no longer reasonable. In all cases, costs will only be reimbursed in the amount of the saved expenses. The tour guides and vicarious agents employed by NL are authorized to represent the interests of NL as tour operator.
8.2 the minimum number of participants of 100 travelers is not reached. In this case, the withdrawal takes place after 20 days at the latest in case of a travel duration of more than six days, after seven days at the latest in case of a travel duration of two to six days and within 48 hours at the most before the start of the journey in case of a travel duration of less than two days.
8.3 NL is obliged to inform the Client immediately after the occurrence of the conditions for the impracticability of the trip, i.e. in case of unavoidable and extraordinary circumstances that prevent NL from fulfilling the contract. NL will pay back the agreed travel price immediately, within 14 days after the withdrawal.
9 Liability, limitation of liability
NL is liable for the conscientious preparation of the trip, the careful selection and supervision of the service providers and the proper provision of the contractual travel services.
9.1 NL is liable for damages, which are not bodily injuries, as far as the damage of the traveler was neither caused intentionally nor by gross negligence or as far as NL is solely responsible for the damage caused to a traveler due to the fault of a service provider.
9.2 Furthermore, the contractual liability is limited to three times the travel price. These maximum liability amounts apply per traveler and trip. We additionally recommend the conclusion of suitable travel accident and luggage insurances.
9.3 NL is not liable for service disruptions, personal injury or property damage of services that are arranged in connection with external services (e.g. external ski courses, operation of ski lifts, etc.).
9.4 Participation in sports and other leisure activities is the responsibility of the traveler.
9.5 A claim for damages against NL is limited or excluded to the extent that due to international conventions or legal regulations based on such, which are applicable to the services to be provided by a service provider, a claim for damages against the service provider can only be asserted under certain conditions or limitations or is excluded under certain conditions.
9.6 If NL offers a trip that is carried out by another tour operator, NL arranges travel services in another’s name and for another’s account, provided that NL expressly refers to the implementing tour operator in the travel description and in the travel confirmation. NL is not liable for the provision of the travel services itself, but only in the context of its activity as a travel agent. Only the general terms and conditions of the implementing tour operator apply. The issuance of confirmations, the acceptance of travel price payments as well as further correspondence with the traveler can, if necessary, be done by NL on behalf of the implementing organizer.
9.7 The rental equipment is not insured against breakage or theft. We recommend the conclusion of an appropriate insurance.
9.8 The passenger himself is obliged to ensure and monitor the proper placement of the luggage in the coach. He shall bear the burden of proof in the event of loss of luggage.
9.9 NL shall be liable if and to the extent that a damage of the traveler is caused by the violation of information, explanation or organizational duties of NL.
9.10 The contracting parties agree that the agreed travel service can always be provided by the respective service provider in compliance with and in accordance with the official requirements and conditions applicable at the time of travel. The traveler agrees to observe reasonable usage regulations or restrictions of the service providers when using travel services and to notify the tour guide or other vicarious agents immediately in the event of any Corona-typical symptoms occurring.
10 Warranty

10.1 If the travel is not provided in accordance with the contract, the traveler may demand redress by remedying the travel defect. NL may refuse the remedy if it is impossible or involves disproportionate costs, taking into account the extent of the travel defect and the value of the affected travel services. NL may also provide remedy by an equivalent appropriate substitute service.
10.2 For the duration of a non-contractual provision of the travel, the traveler can demand a corresponding reduction of the travel price (reduction). The tour price shall be reduced in the ratio in which the value of the tour in a defect-free condition would have been at the time of sale to the actual value. The reduction is, if necessary, to be determined by estimation. The reduction does not occur if the traveler culpably omits to report the defect. If the traveler has paid more than the reduced tour price, the additional amount is to be reimbursed by the tour operator.
10.3 If a trip is significantly impaired as a result of a defect and NL does not provide a remedy within a reasonable period of time, the traveler may terminate the travel contract within the framework of the statutory provisions – in his own interest and for reasons of preservation of evidence expediently by written declaration. The same applies if the traveler can not be expected to travel due to a defect for an important reason recognizable to us. The determination of a deadline for the remedy is not required only if remedy is impossible or is refused by us or if the immediate termination of the contract is justified by a special interest on your part. The traveler owes NL the portion of the travel price attributable to the services used, provided that these services were of interest to him. If the contract is terminated, the tour operator retains the claim to the agreed tour price with regard to the travel services rendered and still to be rendered at the end of the tour.
10.4 The traveler can demand compensation for non-performance without prejudice to reduction or termination.
The traveler can therefore not claim damages if the travel defect is
10.4.1 is the fault of the traveler
10.4.2 is caused by a third party who is neither a service provider nor otherwise involved in the provision of the travel service covered by the travel contract, and if it was not foreseeable or avoidable by the tour operator, or
10.4.3 was caused by unavoidable, extraordinary circumstances.
11. duty to cooperate
The traveler is obligated to immediately report the travel defect to the local NL tour guide or to NL in Berlin if there is no tour guide on site. NL can refuse the remedy if it requires an extraordinary effort. NL can also remedy the situation in such a way that NL provides an equivalent substitute service. If as a result of a culpable failure to notify NL could not provide remedy, the traveler is then not entitled to claim a reduction or damages. The traveler must declare these claims for non-contractual provision of the travel service in writing to NL up to two years after the end of the trip. NL recommends the written form. Tour guides and service providers are only authorized to take note of travel defects, not to acknowledge claims.
12. insurances
Each traveler is responsible for his own insurance coverage. It is recommended to take out liability, accident, foreign health, material breakage and theft, travel cancellation and luggage insurance before departure.
13 Passport, visa, customs and health regulations
13.1 The tour operator is responsible for informing nationals of the country in which the trip is offered about the provisions of passport, visa and health regulations as well as their possible changes before the start of the trip. For nationals of other states, the responsible consulate will provide information.
13.2 NL is not liable for the timely issuance and receipt of necessary visas by the respective diplomatic representation.
13.3 The traveler is responsible for compliance with all regulations important for the implementation of the trip. All disadvantages, in particular the payment of cancellation costs, arising from non-compliance with these regulations shall be borne by the traveler, except if they are caused by culpable misinformation or failure to provide information by NL.

13.4 Different rules apply for entry into Switzerland, basically a distinction is made between nationals of EU/EFTA countries and non-nationals. The State Secretariat for Migration is responsible.
EU/EFTA nationals or non-nationals and holders of a valid and recognized identity document (identity card or passport) do not need a visa to enter Switzerland. You may enter Switzerland if you have not been issued an alert for refusal of entry or you do not pose a threat to public order, internal security, public health or the international relations of any of the Schengen states, or you have not been sentenced to expulsion from the country.
Third-country nationals (non-EU, Iceland, Norway) requiring a visa must meet the following entry requirements: Possess a recognized travel document that is valid for at least three months beyond the intended length of stay and was issued less than ten years ago. They are in possession of a valid visa C (Schengen visa) or D (national visa), unless they have a residence permit issued by a Schengen State (list of residence permits issued by the Member States). If they have a residence permit of a Schengen state (list of residence permits issued by the Member States) or a valid visa D (national visa), the travel document must be recognized and still valid at the time of entry and during the planned stay in Switzerland or in another Schengen state. They provide evidence of the purpose and circumstances of the stay in Switzerland and/or the state(s) to be visited. They have sufficient financial means for the duration of the intended stay and for the return journey to the country of origin or for transit to a third country, or are able to acquire these means legally. They are not on notice for refusal of entry. They do not pose a threat to public order, internal security, public health or the international relations of any of the Schengen States. They have not been sentenced to expulsion from the country.
14. circle of participants
Eligible to participate in group trips are those who have reached the age of 18 and have the necessary tolerance for a group trip. Minors are only allowed to participate in group trips in consultation and after confirmation by NL and only if a third person takes over the supervision.
15 Jurisdiction, Final Provisions
15.1 The invalidity of individual provisions of the travel conditions do not result in the invalidity of other contractual agreements or the travel contract.
15.2 The traveler can only sue NL at its registered office. The place of jurisdiction for active lawsuits of the tour operator is the domicile of the defendant, unless the lawsuit is directed against registered traders or persons who have moved their domicile abroad after conclusion of the contract or whose domicile is not known at the time of filing the lawsuit. In these cases the domicile of the tour operator -Luckaitztal- is decisive.